اخبار

برنامه‌های هفته ملی پژوهش و فناوری تشریح شد

برنامه‌های هفته ملی پژوهش و فناوری تشریح شد
در آستانه فرا رسیدن هفته ملی پژوهش و فناوری؛ معاونان پژوهشی و فناوری و نوآوری وزارت علوم، در نشستی خبری با اصحاب رسانه، برنامه‌های این هفته را تشریح کردند.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، پیمان صالحی در این نشست گفت: هفته پژوهش و فناوری  با شعار پژوهش و فناوری؛ پیشران رشد تولید و مهار تورم از ۱۹ الی ۲۵ آذرماه برگزار می‌شود.

رئیس ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری افزود: از چند ماه قبل دستورالعمل گرامیداشت این هفته توسط استانداران ابلاغ می‌شود که بر این اساس امسال تجلیل از پژوهشگران و فناوران و نوآوران در حوزه‌های مختلف برنامه ریزی شده است؛ هفته پژوهش و فناوری استانی از ۱۱ آذر در استان‌ها آغاز شده و استاندار به عنوان رئیس ستاد و رئیس دانشگاه معین به عنوان دبیر استانی است که سه استان نیز به عنوان استان‌های برتر در اختتامیه جشنواره پژوهش و فناوری تجلیل خواهند شد.

معاون پژوهشی وزیر علوم ادامه داد: نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار از 20 الی22 آذرماه  در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می شود که در این نمایشگاه ۲ هزار و 88 محصول پژوهشی و فناوری عرضه خواهد شد.

وی تاکید کرد: همچنین بیست و چهارمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران فناوران و نوآوران برتر روز سه شنبه ۲۱ آذر برگزار می شود، تاکنون ۳۴۱ پژوهشگران به عنوان برگزیده اولیه انتخاب شده اند که برترین پژوهشگران از بین این افراد روز جشنواره تقدیر می شوند.

معاون وزیر علوم فضای این نمایشگاه را حدود ۱۰ هزار متر مربع اعلام کرد و گفت: نهادهای تحقیقاتی مختلف شامل دانشگاه‌ها، پارک های علم و فناوری، مراکز رشد، بخش خصوصی، دانشگاه ها و دستگاه ها در آن برای ارائه جدیدترین فناوری‌2های خود را ارائه می دهند. نمایشگاه تستا نیز همزمان در همین فضا برگزار می شود.

صالحی از نواختن زنگ پژوهش در اولین روز هفته ملی پژوهش و فناوری (۱۹ آذر) خبر داد و یادآور شد: در این هفته درب‌های پژوهشگاه‌ها و دانشگاه ها باز است. نشست مدیران ارتباط با صنعت هم در مرکز پژوهش‌های مجلس روز یکشنبه ۱۹ آذر برگزار می شود. روز دوشنبه هم بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار با حضور مقامات در مصلی تهران افتتاح می‌شود، نشست انجمن‌های علمی نیز همان روز در مصلی امام خمینی (ره) است‌. روز سه‌شنبه 21 آذر جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده کشوری و همزمان هفتمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان را هم خواهیم داشت که مربوط به علوم پایه است و برای دانشمندانی که ایده های خوبی در زمینه علوم پایه داشته اند، برگزار خواهد شد.

رونمایی از ۲۵ فناوری جدید در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز در این نشست گفت: تا امروز ۱۲ هزار و ۱۶۴ واحد فناور در پارک‌های علم و فناوری فعال هستند که ۱۱۳ هزار و ۹۹۸ نفر در این واحدها شاغل هستند.

سجاد محمدعلی نژاد افزود: در بیست و چهارمین نمایشگاه دستاورهای پژوهش و فناوری تعداد ۲ هزار و ۸۸ محصول فناورانه جدید به نمایش گذاشته می‌شود. این محصولات در حوزه‌های مختلف است که در حوزه فناوری زیستی ۴۸۶ محصول، فناوری نانو ۱۹۶ محصول، اپتیک و فوتونیک ۱۰۳ محصول، مواد پیشرفته ۱۴۱ مورد، سخت افزار برق و الکترونیک ۳۲۲ محصول، فناوری اطلاعات ۲۴۷ محصول، تجهیزات پیشرفته ساخت و تولید ۳۱۶ محصول، فناوری های دارویی ۸۷ محصول، محصولات پزشکی ۱۲۱ مورد هوا فضا ۱۸ محصول و سایر حوزه ها ۵۱ محصول جدید برای یک سال اخیر ثبت نام کردند و در نمایشگاه ارائه می‌شوند.

وی ادامه داد: از مجموع ۲ هزار و ۸۸ فناوری، هزار و ۴۵۰ فناوری متعلق به دانشگاه‌ها، ۲۱۳ فناوری متعلق به پژوهشگاه‌ها، ۲۰۶ فناوری متعلق به پارک‌های علم و فناوری، ۱۳۴ فناوری متعلق به مراکز رشد و ۴۵ فناوری متعلق به سایر سازمان ها است.

معاون فناوری وزارت علوم ادامه داد: از این تعداد ۵۷ محصول در مرحله ارزیابی برای رونمایی است و انتظار داریم ۲۵ محصول رونمایی شود.

محمدعلی نژاد همچنین در مورد کارگاه‌های تخصصی که همزمان یا بیست و چهارمین نمایشگاه دستاورهای پژوهش و فناوری برگزار می‌شود، توضیح داد: این کارگاه‌های آموزشی بر اساس نیازسنجی از فناوران و در موضوعات مورد مطالبه آنها برگزار می‌شود و شامل ۱۵ کارگاه تخصصی در حوزه‌های مختلف تهیه اسناد اختراع، ایده‌ها، نقش پردیس‌ها و نشان اختراع تجاری شخصی است.

وی در مورد تجلیل از فناوران برتر نیز اظهار داشت: همزمان با جشنواره تجلیل از پژوهشگران برتر که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود، از فناوران برتر هم تجلیل می‌شود. امسال ۱۷۵ فناور برتر از سراسر کشور معرفی و ارزیابی اولیه شده‌اند که از این تعداد ۷۲ نفر از دانشگاه‌های وزارت علوم، یک نفر از دانشگاه آزاد، ۱۰ نفر از پژوهشگاه‌ها، ۱۱ نفر از دستگاه های دیگر، ۵۲ نفر از پارک های علم و فناوری، ۱۰ نفر از پارک های دانشگاهی، ۱۳ نفر از پارک های استانی و ۷ نفر از مراکز رشد هستند.

 

۱۴ آذر ۱۴۰۲ ۰۹:۱۱
تعداد بازدید : ۱,۰۴۸